måndag 22 februari 2010

Inte mycket tålamod kvar nu...

Det blev som jag trodde: Min tur till Arvika blev inställd, liksom alla andra tåg som skulle gått förbi Hallsberg idag. Det sägs att det är på grund av att alla växlar frusit fast, men har även hört rykten om att det är ett tåg som spårat ur och det är därför som tågen förbi Hallsberg ställts in. Fick stå inne i centralhallen på Stockholm Central och bjuda på kaffe och chokladboll samtidigt som man svarade på alla möjliga frågor och informerade om avgångar, inställda tåg, alternativa resvägar osv. Under min tid där så var SJ tydligen ansvariga för lokaltrafiken i Stockholm, bussföretaget Swebus samt drift och underhåll av spåren som SJ rullar på. Det är skrämmande hur oinsatta/ointresserade tågresenärer är när det kommer till att förstå vem som är ansvarig för vad. Sedan kom det en obstinat jävel med Dressman-halsduk som tyckte att han var viktigast av alla som stod i kön. Han trängde sig före och gick fram till oss och började vifta med armarna och sa: "Hallå, hallå, hallå, kan jag få nån information eller? Nähe? Hallå, hallå, hallå? Hallå, hallå...?" (Det är en vuxen människa det här!). Detta när vi som jobbade där alla var upptagna med att informera de personer som ändå varit vänliga nog att bemöta oss på ett bra sätt.

Lyckligtvis så fick jag ett samtal till min telefon där jag fick veta att jag skulle åka vändtur till Nyköping med ett X40-tåg (dubbeldäckaren). Detta var faktiskt min första tur som avgångssignalerare på just X40-tåget, och det var en intressant upplevelse som fungerade ganska bra. Hade det inte varit för det telefonsamtalet så hade jag nog drämt en kaffetermos i huvudet på den där obstinata jäveln och sedan ställt mig ovanför honom när han ligger på golvet och skrikit "Hallå, hallå, hallå?!?" åt honom. Men sådant gör inte jag, för jag är professionell när jag jobbar... :P Tog mig sedan 1,5 timme att ta mig hem till Årsta från centralen, vilket måste ha varit någon form av rekord, och nu har jag inte mycket tålamod kvar, så jag ska nog gå och lägga mig nu innan jag slår sönder något ;P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar