måndag 22 februari 2010

Inte mycket tålamod kvar nu...

Det blev som jag trodde: Min tur till Arvika blev inställd, liksom alla andra tåg som skulle gått förbi Hallsberg idag. Det sägs att det är på grund av att alla växlar frusit fast, men har även hört rykten om att det är ett tåg som spårat ur och det är därför som tågen förbi Hallsberg ställts in. Fick stå inne i centralhallen på Stockholm Central och bjuda på kaffe och chokladboll samtidigt som man svarade på alla möjliga frågor och informerade om avgångar, inställda tåg, alternativa resvägar osv. Under min tid där så var SJ tydligen ansvariga för lokaltrafiken i Stockholm, bussföretaget Swebus samt drift och underhåll av spåren som SJ rullar på. Det är skrämmande hur oinsatta/ointresserade tågresenärer är när det kommer till att förstå vem som är ansvarig för vad. Sedan kom det en obstinat jävel med Dressman-halsduk som tyckte att han var viktigast av alla som stod i kön. Han trängde sig före och gick fram till oss och började vifta med armarna och sa: "Hallå, hallå, hallå, kan jag få nån information eller? Nähe? Hallå, hallå, hallå? Hallå, hallå...?" (Det är en vuxen människa det här!). Detta när vi som jobbade där alla var upptagna med att informera de personer som ändå varit vänliga nog att bemöta oss på ett bra sätt.

Lyckligtvis så fick jag ett samtal till min telefon där jag fick veta att jag skulle åka vändtur till Nyköping med ett X40-tåg (dubbeldäckaren). Detta var faktiskt min första tur som avgångssignalerare på just X40-tåget, och det var en intressant upplevelse som fungerade ganska bra. Hade det inte varit för det telefonsamtalet så hade jag nog drämt en kaffetermos i huvudet på den där obstinata jäveln och sedan ställt mig ovanför honom när han ligger på golvet och skrikit "Hallå, hallå, hallå?!?" åt honom. Men sådant gör inte jag, för jag är professionell när jag jobbar... :P Tog mig sedan 1,5 timme att ta mig hem till Årsta från centralen, vilket måste ha varit någon form av rekord, och nu har jag inte mycket tålamod kvar, så jag ska nog gå och lägga mig nu innan jag slår sönder något ;P

Snö, snö och åter snö...

Har precis haft ledig helg, och är väldigt glad över att jag inte behövt jobba denna helg. Tåg som fastnat utanför Hallsberg hela natten och växelfel samt Fan och hans moster. Blev 2 timmar och 20 minuter sena ner till Malmö i torsdags, vilket innebar att vår nattvila sprack. Detta på grund av signalfel i Tokstan (Södertälje). Vi blev därför omledda den gamla vägen söderut, dvs. vi åkte på pendeltågsspåren hela vägen fram till Järna. Under den tiden fastnade vi även i Östertälje på grund av ytterligare ett signalfel (tack för det infrastrukturminister Åsa Torstensson...). Tåget rullar sedan på till Nässjö, där vi återigen får stanna på grund av ett växelfel mellan Nässjö och Alvesta. Vi fick då sovmorgon, vilket var rätt trevligt ändå, man kunde sova lite längre och käka frukost i lugn och ro på hotellet. Fick på fredagen sedan ta ett senare tåg tillbaka från Malmö. Med det tåget blev vi 1,5 timme sena, varav den sista halvtimmen spenderades på tågbron precis innan infarten till Stockholm Central, inte världens roligaste precis (tack för det Åsa Torstensson...).

Ska idag bege mig till Arvika, eller det är tanken iaf. All tågtrafik förbi Hallsberg är inställd på grund av frusna växlar, och när man ska mot Värmland så åker man förbi Hallsberg. Hursomhelst så ska det bli intressant och se om man kommer dit eller inte (tack för det Åsa Torstensson...).

tisdag 16 februari 2010

Tre månader...

Oj oj oj, nu blev det långt mellan inläggen här. Mest för att jag känt att jag inte haft något att framföra, men även för att de senaste månaderna har inte varit roliga rent jobbmässigt. Det är ju inte okänt precis att det varit ovanligt kallt och snöigt på senare tid, vilket ju då ställt till det för de flesta som varit ute och rest med tåg, bil, båt, flyg etc. Enligt siffror från Banverket så låg de sammanlagda förseningarna under december månad på över 13000(!) timmar. Mycket övertid med andra ord. Tog ut all övertid i december i pengar och fick ut över 2000(!) kronor mer i lön den månaden, rätt tragiskt, men lite extra deg tackar man ju inte nej till. Januari var ingen höjdare heller, med samma problem som i december, om något ännu värre. Den ökända "väggen" har man varit nära att gå in i ett antal gånger nu på senare tid, men hittills har jag lyckats hålla mig ifrån den. Allt detta beror i grund och botten på att järnvägen som vi rullar på är jättesliten och inte blir underhålld av Banverket, och det för att de inte har tillräckligt med pengar till underhåll. Detta i sin tur beror på den nuvarande regeringen, och framför allt infrastrukturminister Åsa Torstensson. Istället för att hon tar itu med problemen så väljer hon att skylla på den förra regeringen, och det är ju verkligen produktivt (ironi).

Att SJ's trafikledning nu bytt till ett löjligt ineffektivt telefonsystem har ju inte gjort saken bättre heller. Det är dom man ringer bland annat om tåget är sent och behöver meddela om det är någon som ska byta tåg på någon station. Detta telefonsystem har en kö som är bland det mest frustrerande jag varit med om. Man blir meddelad om vilken plats i kön man är i, vilket iofs är rätt bra, men sen när man hör orden "du står nu först...", det är DÅ som det riktigt jobbiga börjar. Man kan helt enkelt "stå först" i kön i 20-25-30 minuter utan att komma fram. Inte så bra när det på vissa linjer bara är 20 minuter mellan stationerna. Att de sedan inte ringer tillbaka och meddelar om anslutningar gör ju saken inte bättre, så då måste man även göra deras jobb och på egen hand kolla upp anslutningar och alternativa resvägar. Det är inget som jag vill göra utan att få extra betalt liksom... Nog om det.

Firade vår första nyår i Årsta och det var väldigt trevligt, med mig själv och min flickvän som värdar. Vi hade det rätt mysigt trots att vi "bara" hade två gäster den kvällen, kanske lika bra med tanke på att vår lägenhet bara är på 27 kvadrat :P Vi åt förrätt bestående av en chevréost-sallad, på det blev det ungstekt "italiensk fläskfilé" på en bädd av paprika och till efterrätt blev det min egna hemmagjorda pepparkaksglass, som jag måste säga blev mycket lyckad :) Mitt nästa glassprojekt blir nog jordnötsglass. Tack till tjejens föräldrar som gav mig en glassmaskin i födelsedagspresent =). Annars har livet mest rullat på, ska fortsätta på vårat dörrmålarprojekt i lägenheten där vi håller på att måla våra innerdörrar blanksvarta. Blir mycket fint det, det blanka gör att lägenheten ser större ut än vad den är. Nu ska jag krypa ner och se på Penn & Tellers Bullshit tillsammans med min tjej. Morsning!

måndag 9 november 2009

Top 5

Top 5 Världsledare (diktatorer) som jag stör mig på och anser vara mentalt sjuka, ej rangordnat.

1.
Silvio Berlusconi
2.
Hugo Chávez Frías
3.
Kim Jong-il
4.
Robert Mugabe
5.
Mahmoud Ahmadinejad

Vansinniga hela bunten.

lördag 17 oktober 2009

Niklas rökdykaren

Igår (fredags) morse när jag jobbade på tåget på väg hem från Uddevalla råkade jag ut för något som man inte råkar ut för varje dag. Jag jobbade i förstaklass-vagnen och var precis klar med serveringen då avgångssignaleraren ropade på mig i högtalarna att komma ner till vagn 4. "Okej, nu har det hänt något", tänkte jag och begav mig neråt i tåget. Upptäcker då att hela vagnen är fylld med rök på grund av att ett el-skåp hade kortslutit. Som tur var hade mina kollegor lyckats evakuera de resenärer som fanns i vagnen och jag fick sedan tag på en brandsläckare och lyckades släcka branden som utbröt. Tåget lade sedan av på grund av detta och vi fick stå på linjen ett tag för att vädra ut vagnen och för att försöka fixa tåget tillräckligt för att kunna ta sig till närmsta station och evakuera tåget till ett annat tåg. Vi lyckades ta oss till stationen i Töreboda där vi sedan fick byta till tåget från Göteborg. Lyckligtvis så var det inte så många bokade på vårat tåg och tåget från Göteborg hade ganska mycket plats kvar, så nästan alla fick sitta fram till Stockholm iaf. Det hela slutade lyckligt som tur var och våra resenärer från Uddevalla blev bara 1,40 sena. Vilket var väldigt snabbt jobbat med tanke på våra problem vi haft innan. Detta fick vi även komplimanger för av våra resenärer, och det kändes ju bra.

Alla var glada och nöjda förutom två jävla kärringar i 50-plus-åldern (som för övrigt är de värsta resenärerna som finns) som tyckte att de var bättre än alla andra och skulle ha allt gratis när de skulle handla i bistron. Kaffe och te bjöd vi på eftersom det är standard när saker går fel, vilket jag förklarade för de båda, men de var tydligen inställda på att gnälla på allt eftersom de även gnällt på utbudet i bistron på första tåget. Enligt mig verkade som om dessa två redan i förväg bestämt sig för att de inte skulle betala för något genom att försöka lura sig till gratis mat. Men SÅ dum är inte jag för att gå på sådant. De tyckte iaf att det var "dålig service", trots att jag äventyrat min egen hälsa för dem, men de kan dra åt helvete för jag hade 120 andra resenärer som var mycket nöjda med våran insats, och sådana gnällkärringar kan fan åka taxi för resten av sina liv, enligt mig.

Började sedan hosta rejält och åkte in till sjukan för att kolla ifall jag fått några skador på grund av röken. De kollade blodtryck och tog blodprov och lyssnade på mina lungor, men det visade sig att det inte var något allvarligt så jag fick lite kortison mot hostan och fick sedan gå hem. Jag hostar fortfarande litegrann, men jag mår okej.

måndag 28 september 2009

Kändiskåt

Hade sångaren i detta eminenta band i min vagn idag:

Annars så ska jag spela match igen för första gången på över två år nu på lördag. Om det nu blir av och om att lådflytten inte kommer i vägen dvs. Aftonbladet har nappat på mitt erbjudande om att spela en tredje och avgörande match mellan oss. Första gången så blev det oavgjort, andra gången vann Aftonbladet. Jag tror nog att våra chanser till seger är som man säger "slim to none". Men intressant, det ska det bli iaf...

torsdag 24 september 2009

Konstig dröm

Hade en konstig dröm häromnatten. En antydan på att jag kan vara trött på mitt jobb. Jag drömde att jag tänkte på ett tillfälle på tåget där det helt plötsligt strömmade in någon form av grön gas från ventilationen. Denna gröna gas gjorde alla resenärer och deras medhavda husdjur till zombies som försökte bryta sig in i tjänstekupén där jag satt med gardinerna fördragna. I min dröm så hände det igen, men då var jag smart nog att hoppa av tåget i förväg innan resenärerna återigen blev zombies. Sedan drömde jag att jag såg ett Frankenstein-tåg bestående av flera olika typer av vagnar från flera olika typer av tågtyper. Det såg skitskumt ut...